 |
 |
 |
English version
|
 |
Nederlandse
versie
|
|
Coaching
|
Wat
is coaching bij A/I/M ?
|
Coaching
is een manier van leren. Het speciale van coaching is dat dit binnen
je huidige werkpraktijk gebeurt door middel van zelfbeoordeling en
zelfreflectie. Met een coach kijk je naar de manier waarop je gewend
bent om werk aan te pakken en te benaderen. Hierdoor leer je naar
jezelf kijken binnen je eigen taken en daardoor vergroot je je competenties.
A/I/M
is gespecialiseerd in informatie architecturen. Ons
gaat het er vooral om dat inhoudelijke en procesmatig problemen in
de uitoefening van je functie met jou door te nemen. Dit doe je door
besprekingen met de coach voor te bereiden, te houden en te evalueren.
|
Hoe
werkt coaching bij A/I/M?
|
A/I/M
coaches doen vooral ook een beroep op door jou nog te ontwikkelen
competenties. Het is onze ervaring dat je het meest leert als je net
even een andere weg bewandelt dan je tot nu toe gedaan hebt. Deze
weg moet dan natuurlijk wel een goed alternatief zijn en een beter
resultaat opleveren.
Behaalde
resultaten zijn voor jou de graadmeter waartegen je je eigen rendement
kan afzetten. A/I/M reikt je
daarbij de nodige expertise aan over architecturen en over veranderkunde
zodat je zelf de nodige positieve effecten ervaart. Je vakmatig handelen
zal daardoor direct positief beinvloed worden, waardoor je motivatie
om meer te leren toeneemt.
Het "leerkundig
benoemen" van je toegenomen kwalificaties kun je dan weer aan
ons overlaten. We evalueren alleen door jou zelf aan de realiteit
getoetste en ondernomen acties, die onder je eigen verantwoordelijkheid
in je eigen organisatie zijn uitgevoerd. Dit levert, zo is onze ervaring,
een uitzonderlijk hoog rendement op.
|
Wat
kun je leren door coaching van A/I/M?
|
De leereffecten
die je met coaching kunt behalen liggen in het kennen, het kunnen
en het zijn.
Het kennen
heeft te maken met cognitieve- en beroepsprofiel-georiënteerde vaardigheden
die je opdoet. Een principal architect staat je daarbij met raad en
daad terzijde.
Het kunnen
betreft vooral je strategische- en sociale interventiemogelijkheden.
De manier van gebruik en je inschattingsvermogen van de effecten zijn
relevant binnen je functioneren.
Bij het
zijn gaat het vooral om je attitude en om de mate waarin je
in staat bent om te veranderen. Ben je bijvoorbeeld in staat om je
aan te passen aan veranderende eisen? En hoeveel gedragsalternatieven
heb je dan voorhanden?
Voor
ons is vooral belangrijk dat je je eigen leer- en adaptie-vermogen
in kaart hebt gebracht en dat je eigen blokkades op dit terrein herkent.
Dit stelt je in staat om op een veranderende omgeving te reageren
door je kennen, kunnen en zijn te transponeren naar de nieuwe situatie.
|
Wanneer
is coaching mogelijk?
|
Om aan
een coachingstraject van A/I/M deel te kunnen nemen moet je aan de
volgende voorwaarden voldoen:
- Je
dient werkzaam te zijn als informatie architect of in een vergelijkbare
functie.
- Je kennisniveau
is minimaal dat van een junior architect.
- Inbreng
uit het architectuurtraject.
- Resultaten van het gesprek kunnen benut
worden in het architectuurtraject
- Je
dient voldoende tijd te investeren in de voorbereiding, de organisatie,
de implementatie en de evaluatie van het leren
- Je dient de doelstellingen
en normen, zoals hierboven verwoord, te onderschrijven.
- Je dient een groei in competentie
bij jezelf na te streven
|
Hoe
ziet een coachingstraject eruit bij A/I/M?
|
Coaching
bestaat uit een traject van intake, de coaching zelf en een eindevaluatie.
Tijdens
een intake kunnen assessment-instrumenten ingezet worden. Verder wordt
geinventariseerd wat je eigen wensen rond opleiding zijn en er wordt
een scan van het lopende architectuurtraject in je organisatie gemaakt.
Daarna krijg je een advies t.a.v. de ontwikkeling van je competentie.
Na een
intake worden er afspraken gepland om de met je afgesproken doelstellingen
te behalen. Elke afspraak houdt een gesprek in. Belangrijk daarbij
zijn de voorbereiding van dat gesprek, de evaluaties die van je gevraagd
zullen worden en de tussentijdse monitoring van de voortgang van het
beoogde leerproces.
Coachingstrajecten
worden in 3 of in 6 maandscontracten afgenomen. Tijdens deze trajecten
zal met wisselende intensiteit gewerkt worden, al naar gelang je wensen
en mogelijkheden. Deze intensiteit zal vanzelfsprekend ook afhangen
van de omvang van de werkzaamheden in het lopende architectuurtraject.
|
Waarom
is er coaching ontstaan?
|
Coaching
is een manier van opleiden waarin de eigen verantwoordelijkheid van
mensen centraal staat. Inbreng vanuit de eigen werkplek en over het
eigen functioneren wordt geconfronteerd met expertise uit het vakgebied
en de uitdaging tot verandering.
Deze
manier van opleiden is een antwoord op de vraag vanuit de markt. Was
het vroeger zo dat vooral de taakgerichtheid in het centrum stond,
nu neigt men er veel meer toe de niet-taakgebonden kwalificaties als
de kern van het beroepshandelen te zien. Dit
komt omdat de beroepspraktijk zelf zo sterk aan het veranderen is.
Vooral
de snelle technologische ontwikkelingen, die beroepen veel kennisintensiever
maken, zijn daar debet aan. Maar ook de veranderingen in de afzetmarkten,
die nieuwe vormen van organisatie van het werk veroorzaken, vragen
grote aanpassingen. Organisaties proberen beter in te spelen op grotere
onzekerheden door mensen langer aan zich te binden. Om langer werknemer
te kunnen zijn vragen zij van mensen dat zij flexibeler zijn en mee
kunnen groeien met de ontwikkelingen van het bedrijf.
Deze
nieuwe eisen verandert het opleidingsvak. Niet langer wordt puur taakgericht
opgeleid, steeds meer is het de groei van competentie die de aandacht
krijgt. Door
de kennisverwerking onder de loep te nemen leert iemand slimmer zijn
vermogens in te zetten. Dit voor zichzelf en voor de organisatie waarin
hij of zij werkt.
Coaching
is een vorm van opleiden die uitstekend past in deze veranderende
situatie.
|
Heeft U
vragen, stelt u ze gerust. Wij beantwoorden
ze graag!
|