11
december 2003: Over ICT-Architect is meer te zeggen
Verschenen
in Automatisering Gids nr. 50, 2003
Er is meer
te zeggen over de functie van ICT-architect, schrijft Steven van ‘t
Veld, naar aanleiding van de uiteenzetting van Roel Wieringa in de
vorige Automatisering Gids.
Met veel interesse
heb ik het artikel in Automatisering Gids van 5 december gelezen. Ik
heb een paar aanvullingen. Als eerste wat over de ‘breedte’
van het werk van de architect in de informatievoorziening. In de dagen
van OSI is de denk- en werkwijze rond hardware, netwerk en systeemsoftware
als het ware gekanteld. Van naast elkaar staande oplossingen is men
gaan denken in een geïntegreerd netwerk van componenten die samen
de IT-infrastructuur vormen zoals we die tegenwoordig vaak zien en kennen.
Open, gedistribueerd, beveiligd enzovoort.
Vervolgens is men
gaan nadenken over het kantelen van applicaties en de opslag van gegevens.
We moeten de ‘stove-pipes’ immers kwijt. Wat we dan in feite
doen en willen, is een IT-infrastructuur (binnen een informatie-infrastructuur)
creëren die als IT-landschap goed aansluit bij de behoeften die
de organisatie heeft.
Als je de ICT-architect
(SCIA noemt dit de IT-Business Architect) met een requirement engineer
vergelijkt, loop je in de voorgaande notie echter klem. Een requirement
engineer, ik zou hem ook business-analist of functioneel ontwerper kunnen
noemen, is iemand die een probleem voorgeschoteld krijgt en dan op zoek
gaat naar wat de organisatie echt bedoelt. Het is de bedoeling dat hij
de requirements zodanig opzet dat IT-oplossingen bedacht kunnen worden
die passen bij de organisatie.
De beperking van
denken en werken van de requirement engineer ligt in de afbakening van
het aangereikte probleem. Juist als deze engineer de breedte van het
IT-landschap kan zien zou hij een ICT-architect/IT-Business Architect
genoemd kunnen worden. Maar dan is er dus wel een essentieel verschil
in de manier van kijken van de requirement engineer en die van de ICT-architect,
namelijk probleemgericht versus organisatiebreed. Dan is de aansluiting/alignment
tussen organisatie/business en IT voor de ICT-architect inderdaad de
basis. Daar zit immers de totale effectiviteit van een geboden IT-landschap.
Een tweede aanvulling
ligt op een ander systeemniveau dan waar de ICT-Architect en/of IT-Business
Architect werkt. Zeg maar dat we nog een derde niveau hebben waarop
het werk gekanteld kan/moet worden. Hier spreken we over informatie
als productiefactor, het conceptuele niveau van denken en werken.
Laat me dit uitleggen
aan de hand van een voorbeeld. Een beetje bank heeft een paar honderd
bedrijfsprocessen waarin samen aan het bereiken van allerlei (sub)doelen
gewerkt wordt: hypotheekverkoop, marketing, research, transactieverwerking
en ga maar door. Diezelfde bank wordt ondersteund door een IT-landschap
met vaak vijfduizend of meer applicaties. Er worden jaarlijks honderden
miljoenen besteed om dat alles in de lucht te houden en te verbeteren.
Als je nu naar de informatie kijkt die van belang is, dan zijn er in
feite maar drie dingen: mensen en organisaties die bijvoorbeeld klant
zijn, bankproducten en -diensten en de overeenkomsten die deze klanten
afsluiten om die producten of diensten geleverd te krijgen.
En dan de fascinerende
vraag: hoe kan het nu zijn dat er duizenden applicaties bestaan die
in principe maar drie soorten (primaire) informatie voor ons vasthouden?
Het antwoord is even simpel als verbijsterend. Als wij van tevoren in
de gaten gehouden hadden dat we steeds met dezelfde of vergelijkbare
informatie bezig waren, hadden we met veel minder applicaties toe gekund.
Sterker nog, als je wist wat je wel of niet met de gegevens die informatie
voor je organisatie zijn wilde, had je vooraf al geweten wat je requirements
waren.
Met deze redenering
kantel je het werk van de informatie-analist van probleemgericht naar
organisatiebreed. De vraag wordt dan of je dan nog wel een requirement
engineer nodig hebt. Het beheer van deze informatie-architectuur neemt
de rol van wat functioneel beheer genoemd wordt over en als die basis
goed bijgehouden wordt, hebben we weinig meer te doen in het voortraject
van onze projecten. Hier zien we het beroep van informatie-architect
ontstaan.
Je zou, als derde,
ook nog rond het samenwerken in een organisatie over een architect kunnen
spreken, een bedrijfsprocesarchitect misschien. Het werk van deze mensen
is voor informatiekundigen en IT’ers erg belangrijk en we hebben
er veel mee te maken, maar het is ons vakgebied niet. Dat blijkt steeds
weer in de praktijk. Organisaties communiceren nu eenmaal niet in modellen,
en directies en gebruikers UML leren lezen kunnen we echt vergeten!