2
december 2005: Specialist aan vraagkant kost banen
Verschenen
in Computable
Inzet ict-aannemers
neemt af door adviezen op maat.
Het aantal
ict'ers zal halveren, verwacht Steven van 't Veld. Hij reageert
op het Nationaal ICT Debat van Computable en ICT~Office, dat volledig
gewijd was aan de arbeidsmarkt in de it.
Dank voor een goed
georganiseerd Nationaal ICT Debat. Ik heb nog aanvulling: dit was een
feestje van ict-leveranciers, de ict-aannemers zoals verenigd in ICT~Office.
Wat algemeen opviel was het enorme conservatisme dat de directeuren
van deze organisaties voor het voetlicht brachten. Vreemd, want dit
zijn mensen die organisaties leiden die overal en altijd veranderingen
veroorzaken. Wat zij kennelijk niet zien (wat ik overigens betwijfel)
is dat de soort competentie van het belangrijkste bedrijfsmiddel dat
ze hebben - de mens - ook verandert. Want wie zegt nu dat de nieuwe
competenties binnen de ict-aannemerij zullen passen? Anders geformuleerd:
het is niet mogelijk dat deze functies binnen de ict-aannemerij passen.
Jazeker, er zullen
veel mensen nodig blijven om de informatievoorziening van organisaties
met it in te vullen en om die te exploiteren. Maar het werk van de Capgemini's,
Ordina's, LogicaCMG's, HP's, IBM's, ict-adviesbureaus enzovoorts, in
feite dus de leden van ICT~Office, zal flink afnemen. Momenteel ontstaat
namelijk snel een informatie- en communicatiespecialist die aan de vraagkant
precies weet wat organisaties nodig hebben. Die mensen zullen de ict-aannemers
ook precies kunnen vertellen wat geleverd dient te worden. Al of niet
via offshoring. Met grote gevolgen. Organisaties die precies weten wat
ze hebben willen, zullen, zegt de ervaring, de kosten vaak tot minder
dan de helft van de huidige terug kunnen brengen. Waar wordt vooral
op bespaard? Op de inzet van ict-aannemers. Logisch dus dat deze bedrijven
conservatief zijn; ze zullen wel moeten om hun huidige positie en status
in de maatschappij vast te kunnen houden. Maar dat zal niet zo lang
meer kunnen duren, want ict is steeds meer een normaal kapitaalgoed.
Strategisch voor organisaties, maar daar altijd ondergeschikt aan.
Wat gemist is tijdens
het debat is die groep mensen die vanuit organisaties precies gaat vertellen
waarin organisaties gaan investeringen en wat de exploitatie daarvan
waard mag zijn. Dat kunnen geen medewerkers van de aanbieders, de ict-aannemers,
zijn. Ook niet tijdelijk van of via hen ingehuurde mensen, want deze
specialisten dienen te onderhandelen met ict-aannemers en zullen dus
onafhankelijk moeten zijn van die leveranciers.
Halvering
In 1999 heb ik al eens in de pers voorgerekend, toen op basis van het
werk van de commissie Risseeuw, dat de verwachting is dat het aantal
ict'ers gehalveerd zal worden. Die verwachting wordt steeds reëler,
tenminste als de organisaties zelf de eigen situatie rond de eigen informatievoorziening
in de hand gaan nemen (en de wil om die regie te krijgen is, terecht,
erg sterk). Voor dat soort mensen zijn echter geen opleidingen, want
ict'ers zijn meestal technologen, en bedrijfskundigen doen te weinig
op dit gebied. Toch zijn er al heel wat mensen die zich deze competentie
min of meer zelf aangeleerd hebben. Zij zijn alleen moeilijk te vinden
omdat zij zich nog niet echt georganiseerd hebben en omdat de inkoop
tegenwoordig verstikt wordt door shortlists, waardoor zij zich moeilijk
aan kunnen bieden als zodanig.
Er is een aantal punten in het debat niet aan de orde geweest, die wel
zeer relevant zijn in het kader van de combinatie ict-werkgelegenheid-opleiding:
- Het onderkennen
van het belang van een vraagkant (specialisatie informatie en communicatie)
naast een aanbodkant (specialisatie informatie- en communicatietechnologie).
Met het feit dat de competenties aan de vraagkant niet verkregen kunnen
worden via de aanbodkant, de ict-aannemers of -leveranciers.
- Het opleiden
van informatie- en communicatiespecialisten. Deze opleidingen zijn
er op dit moment niet binnen de Nederlandse universiteiten en hogescholen.
- Het openen van
de Nederlandse markt voor onafhankelijk advies en management voor
de vraagkant. Veel organisaties beschermen hun inkoop tegenwoordig
door een shortlist van leveranciers te hanteren. Dit is prima voor
de aanbodkant, maar onmogelijk voor de vraagkant (vooral voor tijdelijke
hoger advies- en managementfuncties). Dat dit niet werkt blijkt ook
in de praktijk, omdat de echte informatie- en communicatiespecialisten
via alternatieve routes toch binnenkomen. Maar het is natuurlijk onzin
dat dit via (soms) illegale wegen geregeld moet worden omdat de shortlists
er geen rekening mee houden.
Het exporteren van
de beschikbare kennis en ervaring op het gebied van informatie en communicatie.
Deze soort diensten past precies bij de Nederlandse cultuur. De rest
van de wereld vraagt er om.
Gevolgen
Dit alles heeft natuurlijk consequenties. Bijvoorbeeld dat deze onafhankelijke
informatiekundigen met gespecialiseerde kennis en ervaring ten aanzien
van informatie en communicatie zich niet binnen ICT~Office kunnen verenigen.
ICT~Office organiseert immers de aanbieders en moet dat blijven doen.
De vraagkant zal zich echter ook moeten organiseren.
Met het bovenstaande geef ik mijns inziens ook een antwoord op de vraag
die gesteld werd over wat de overheid te doen staat. Ook dat is in het
debat weinig aan de orde gekomen, maar misschien dat het langs deze
weg toch nog aangekaart kan worden.