13
april 2006, nr 15: Informatievoorziening gaat niet in de
eerste plaats over IT
Reactie
in AutomatiseringGids nr 15
Als je je
informatievoorziening goed wilt inrichten kun je niet in termen van
IT denken, stelt Steven van’t Veld in een reactie op de aanbeveling
van de Rekenkamer over de inrichting van IT-Governance bij de overheid.
In haar rapport
‘Grip op informatievoorziening’
geeft de Rekenkamer concrete adviezen rond de inrichting van IT-Governance
binnen de Overheid. Hoewel die adviezen in de goede richting wijzen
is een aanvulling nodig. Dat is belangrijk als we niet met de problemen
te maken willen krijgen die de Clinger/Cohen Act (ITMRA) opgeleverd
heeft. Die kunnen we voorkomen omdat we nu beter weten wat de consequenties
zijn.
De Clinger/Cohen Act stelt dat er één Director ‘Office
of Management and Budget’ voor de federale overheid is. Aan deze
Director rapporteren 23 expliciet genoemde Chief Information Officers
(CIO). Hun taken lopen uiteen van adviseren van senior management tot
planning, acquisitie, onderhoud en beheer van IT. Een CIO wordt expliciet
verantwoordelijk gemaakt voor het ontwikkelen, onderhouden en faciliteren
van een geïntegreerde IT-architectuur. Omdat men na 1996 business
alignment erg belangrijk is gaan vinden spreken we niet meer over IT-architectuur
maar over Enterprise Architectuur.
In de praktijk blijft
de afstand tussen IT’ers en strategisch management erg groot.
Deze afstand is goed te verklaren als je erkent dat IT een hulpmiddel
is, geen strategisch bedrijfsmiddel of productiefactor. Ter vergelijking.
Een land ruimtelijk ordenen doe je niet door gebouwen of auto’s
centraal te stellen; je denkt in ruimte, en het gebruik daarvan. Daarom
kan je niet in termen van IT denken als je een informatievoorziening
goed in wil richten. IT is immers, net als auto’s en gebouwen,
een hulpmiddel. Een voorbeeld: een grotere organisatie heeft snel een
paar honderd IT-systemen die klantinformatie bijhouden. De inhoud van
elk systeem is anders. Lost u dat op door een Customer Relationship
Management (CRM) applicatie te kopen? Nee, want dan koopt u nóg
een systeem waarin klantinformatie bijgehouden wordt. U zult eerst goed
moeten nadenken over wat een klant is, wat u met klantinformatie wil
en of het wel gewenst/verstandig is om iets aan de versnippering te
doen. Dat vraagt een stevige investering, en u kunt maar beter vooraf
weten wat u voor dat geld krijgt. En misschien dat u dan inderdaad,
maar dan onderbouwt, voor een passend CRM kiest.
Voor organisaties
is informatie één van de strategische bedrijfsmiddelen.
Denken in en werken met informatie is relatief stabiel. Het vormt dé
basis om de snelle ontwikkeling van IT het hoofd te kunnen bieden. Kennis
van je informatie is dan ook cruciaal om regie te kunnen voeren over
het investeren in en exploiteren van IT. Met als consequentie dat een
CIO op strategisch niveau zelden een IT-er is. Het moet iemand zijn
die goed weet waar zijn organisatie mee bezig is. IT is, als hulpmiddel/
kapitaalgoed, op tactisch niveau interessant.
Bij het rapport
van de Rekenkamer hoort een achtergronddocument waarin de concernarchitectuur
van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid getekend wordt.
Daarin blijkt de informatiearchitectuur feitelijk het applicatielandschap
in kaart te brengen, in relatie tot de techniek en de organisatie (alignment).
En dit is precies waar ik voor wil waarschuwen. SZ&W baseert de
inrichting van haar informatievoorziening dus op haar IT-infrastructuur.
Men zou bezig moeten zijn met het ontwikkelen van de informatiebehoefte
van de organisatie, en met hoe die behoefte vertaald kan worden in een
betere informatievoorziening. De term informatiearchitectuur wordt gebruikt
zoals in de VS de term enterprise architectuur gebruikt wordt. En dat
terwijl de eigenlijke informatiearchitectuur, het beeld dat we van de
informatie van onze organisatie hebben, niet onderkend, laat staan beheerd
wordt.
Wie vervoerproblemen
wil oplossen door over zijn wagenpark na te denken komt bedrogen uit.
Je auto bepaalt immers niet of je voor de zaak naar Brussel moet. Vergelijkbaar
kan IT ook niet je informatievoorziening bepalen. Kennis van informatie
is cruciaal voor strategisch management. Goede kennis van hulpmiddelen
dient op tactisch niveau beschikbaar te zijn. Een (strategisch) CIO
houdt zich dan ook alleen indirect met IT-Governance bezig. Hij zal
de uit de strategie afgeleide behoefte aan informatie centraal stellen,
en gewapend met die kennis, kunnen onderhandelen met IT-aanbieders.
Noem het Information Governance. U weet toch ook dat SZ&W de Werkgelegenheid
echt niet verbetert door een nieuwe computer te kopen.