29
juni 2006, nr 26: De zorg moet eerst hervormen en dan pas
investeren in IT
Opinie
in AutomatiseringGids, nr 26
Het is niet
wijs om een
paar miljard euro in IT voor de zorg te stoppen. Steven van ’t
Veld is het op dat punt eens met het rapport Scheepbouwer
Minister Hans Hoogervorst
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft aan Ad Scheepbouwer, directeur
van KPN, gevraagd om (met TNT, Shell en Aegon) een antwoord op de vraag
hoe het innovatieve vermogen van de Nederlandse zorg gestimuleerd zou
kunnen worden. Op 6 juni jl. werd dat antwoord gegeven via het rapport
Scheepbouwer.
In dit rapport wordt vooral ingegaan op de kwaliteit van de zorg, de
toegankelijkheid voor zorgconsumenten en het feit dat één
en ander betaalbaar moet blijven. De bekende combinatie tijd (niet wachten),
geld (goedkoop) en kwaliteit (hoog), dus.
Vrije markt
Het introduceren van marktwerking wordt daarbij erg belangrijk gevonden.
Men wil marktwerking onder meer bereiken door de kwaliteit van behandelingen
(transparantie) voor iedereen zichtbaar te maken, met het idee dat verwijzers,
patiënten, zorgverzekeraars enz. dan vrij zullen kiezen voor het
instituut waar behandeld gaat worden.
Scheepbouwer ziet diverse barrières die geslecht moeten worden
omdat ze innovatie in de weg staan. De belangrijkste zijn het ontbreken
van financiële prikkels, een gefragmenteerde manier van organiseren
en een behoudende cultuur. Daarnaast wordt het gebrek aan een goed functionerende
IT-infrastructuur als barrière gezien. Er is veel kritiek op
het rapport van Scheepbouwer geleverd. Van kritiek op punten tot een
uitgebreide aanval op de manier waarop het onderzoek gedaan is en op
de opzet en inhoud van het rapport. Gezien de bewegingen in de gezondheidszorg
en de politieke bewegingen eromheen lijkt het er toch op dat belangrijke
punten geraakt worden. Duidelijk is wel dat men het niet met elkaar
eens is.
Heldere
kaders
Interessant is dat in het rapport Scheepbouwer op een andere manier
naar de inzet van IT gekeken wordt dan "normaal". Gesteld
wordt dat, om de zorg betaalbaar te houden, de medische sector zich
eerst grondig zal moeten hervormen zodat er ruimte voor innovatie komt.
IT wordt als een belangrijke soort innovatie gezien, maar Scheepbouwer
is heel duidelijk over het feit dat IT geen tovermiddel is, maar een
hulpmiddel. Er wordt dan ook gesteld dat de financiën, cultuur
en de opzet van de organisaties eerst aangepakt moeten zijn voordat
IT effectief ingezet kan worden. Sterker nog, met het reorganiseren
moet het geld gevonden worden dat nodig is om betere IT aan te schaffen.
De overheid krijgt de taak om heldere kaders te scheppen voor de sector
en om krachtig toezicht te houden op de inzet van IT. Zij moeten er
ook voor zorgen dat de landelijke IT-infrastructuur in de zorg ontsloten
wordt, dat er standaards komen voor het onderling elektronisch uitwisselen
van medische gegevens en dat uitwisselen van informatie tussen zorgaanbieders
(huisartsen, ziekenhuizen, specialistische instituten enz.) verplicht
wordt.
Regie
Wat Scheepbouwer feitelijk voorstelt is een benadering vanuit de organisatie.
Investeringen in en exploitatie van IT (als kapitaalgoed) wordt dan
op tactisch niveau bestuurd. Terecht, zoals het hoort. Op strategisch
niveau zal goede kennis van de informatie van de organisaties structureel
opgebouwd en beheerd moeten worden in aansluiting op de kennis van de
andere bedrijfsmiddelen/productiefactoren. Op die manier kunnen de organisaties
een sterke regie opbouwen over haar IT, met een goede kans dat een goed
passende IT-infrastructuur opgebouwd wordt. Eerst denken, dan doen.
De IT-wereld heeft verbaasd en zelfs wat verbolgen gereageerd op het
feit dat Scheepbouwer niet voorstelt om een paar miljard euro in de
aanschaf van IT te pompen. Toch is het wijs om dat niet te doet. Het
heeft immers niet zoveel zin om aan de vele IT-infrastructuren in de
zorg zomaar van alles en nog wat toe te voegen. Vaak wordt dan vergelijkbare
functionaliteit erbij gezet, wat een volgende explosie van aansluitingsproblemen
tussen apparaten oplevert die ongeveer dezelfde gegevens bevatten. En
daar zit niemand op te wachten.
Architecten
Een probleem wordt echter wel hoe je dit vanuit informatiekundig oogpunt
aan gaat pakken. Op IT-gebaseerde raamwerken als Zachman, IAF, NORA,
TOGAF en vele andere kunnen hier weinig uitrichten. IT-aanbieders (softwarehuizen,
systeemhuizen en IT-adviesbureaus) blijken ook niet in staat om op deze
manier naar organisaties te kijken. Logisch, want aan aannemers vraag
je niet om een (informatie)architectenrol te spelen. De Enterprise-
en IT-architecten die zij leveren zijn immers specialisten die op tactisch
niveau aan IT oplossingen werken, geen informatiekundigen die op strategisch
niveau met de kennis van informatie van een organisatie bezig zijn.
Laten we hopen dat de zorgsector zo wijs is om inderdaad eerst zelf
te bedenken wat men wil en dat men zich niet weer laat leiden door glanzende
verhalen over IT-oplossingen, groot of klein. In het kader van outsourcing
is het advies: laat niet door anderen doen wat je zelf niet zou kunnen.
Hier is het eerst denken, dan doen. En dat denken heeft op voorhand
weinig of niets met IT te maken.