Artikel
van: Rian van Heur. Verschenen in Computable 6 oktober 2006
De arbeidsmarkt
voor ict'ers is door outsourcing en het aantrekken van de economie volop
in beweging. Niet alleen de jonge, maar ook de oudere ict'er moet hierin
mee.
Outsourcing
betekent dat de hele ict-arbeidsmarkt er anders uit gaan zien. “De
markt gaat substantieel veranderen”, stelt Corporate Innovation
Manager Hans van Grieken van Capgemini. Hij denkt dat de verandering
niet alleen geldt voor de onderkant van de markt, maar ook de managers
moeten uitkijken. Van Grieken zei dit tijdens het eerste webseminar
georganiseerd door Computable en Capgemini. Kijkers kregen tijdens het
goedbekeken seminar de kans vragen te stellen aan het panel, geleid
door Hans Appel, CTO bij Sun Microsystems.
Ict’ers moeten
op de nieuwe trends inspelen om hun baan te behouden. Joep van Nieuwstadt,
directeur van Exin, ziet werknemers dat ook al doen. “Er is momenteel
een enorme vraag naar certificering. Dat zijn niet alleen de technische
opleidingen, maar juist het cursussen service management”. Van
Grieken waarschuwt ook voor de concurrentie van Indiase ict’ers.
“In India is men erg gedreven in het verwerven van kennis. Hier
zie ik vaak ‘know it all, done it all’ bij jongere ict’ers”.
Vooral voor de ict’er
ouder dan 45 jaar is het lastig om bij te blijven op de markt. “Vaak
wordt gedacht dat de oudere ict’er niet flexibel is. Maar toen
er in 2000 nog een hoop oude systemen stonden was er niet de kennis
om deze systemen te onderhouden. Het ligt er daarom aan waar je ouderen
voor inzet. Bovendien zie ik vaak bij 50-plussers de ambitie om kennis
over te dragen aan jongeren”, zegt docent aan de Erasmus Universiteit
Norman Schreiner.
Loek Bosman, senior
consultant bij de Hay Group kan bevestigen dat ouderen niet bang hoeven
te zijn voor baanverlies afhankelijk van welk werk ze doen. “Als
je een kunstje kan wat iemand van dertig ook kan, dan is het lastig.
Maar vaak telt ervaring ook. Maar je ziet ook dat als iemand met 55
in de problemen komt, hij bij 45 ook nog niet top was en er bij 35 misschien
ook al problemen waren.”
Ook scholen moeten
mee met de veranderende arbeidsmarkt. “Het curriculum dat nu wordt
aangeboden is er een dat voor een deel de vorige eeuw van ict betreft.
Het outsourcen van projecten naar India betekent dat toekomstige managers
projecten moet kunnen runnen op meerdere plekken in de wereld”,
zegt Van Grieken. Ook moet leerlingen geleerd worden na te denken over
de toekomst.
Hein van Leeuw,
corporate recruitment manager van Capgemini: “Rond je 35-ste wordt
de kennisopname minder. Dat is niet erg; dan dienen zich vaardigheden
aan waarover je kunt beschikken en die je in staat stellen rollen te
vervullen die eerder verder weg lagen, zoals projectleiding of verkoop.
Je moet daarom tijdig signaleren waar je toekomst ligt”.
8
Oktober 2006: Reactie Steven van 't Veld
Met
enige verbazing heb ik het artikel "Outsourcing verandert ict-arbeidsmarkt"
gelezen, geschreven door Rian van Heur. In dit artikel wordt uitgegaan
van wat we nu aan competenties hebben, en hoe die zich zouden moeten
aanpassen/ontwikkelen. Er wordt echter volledig aan essentiële
veranderingen in de behoefte aan competenties die de markt vraagt
voorbijgegaan, en dat is een grote omissie.
In Nederland kunnen we vergeten dat we zouden kunnen concurreren met
de "praktische" IT-competenties die nu zo snel buiten Nederland
opgebouwd worden. De belangrijkste reden voor dat we dat niet kunnen
ligt niet bij de IT-er maar in de cultuurkenmerken van de gemiddelde
Nederlander. Die zijn zodanig dat wij geen IT-land kunnen worden,
en dat ontdekken we echt nu we concurrentie uit het buitenland krijgen.
De competenties die we in de praktijk van vandaag hard nodig hebben
zijn nogal anders dan die nu voorhanden zijn. Het zal zeker niet alleen
de manager zijn die anders moet gaan managen, zoals in het artikel
staat. De markt vraagt om (inhoudelijke) competentie waar we de laatste
10-20 jaar niet of nauwelijks opleidingen voor gehad hebben: die van
de informatiekundige.
Een informatiekundige is een man/vrouw die weet om te gaan met informatie
als bedrijfsmiddel van een organisatie. Met goede kennis van informatie
kan een organisatie bijvoorbeeld echt pro-actief worden in het onderhandelen
over oplossingen die gerealiseerd moeten worden; men weet dan immers
wat men hebben wil. Technologie is dan wel een onderwerp waar men
het nodige over moet weten, maar, samen met een grote reeks andere
onderwerpen, is het niet het belangrijkste onderwerp. Met echt bruikbare
kennis van informatie maakt het vakmatig niet zoveel uit of sourcing
intern of extern gedaan wordt, desnoods offshore, zo lang het resulterende
geheel maar optimaal bij de organisatie past.
Informatiekundigen zijn er op dit moment niet of nauwelijks, en ze
worden dus ook niet opgeleid.
Zeker is ook dat een informatiekundige aan iets werkt dat de echte
verantwoordelijkheid van de organisatie zelf is. Daarom zal je deze
mensen ook niet bij of via IT-leveranciers/aannemers vinden zoals,
zij worden in dit artikel genoemd, Capgemini en Sun. Dat kan ook niet,
want het uitzoeken en beheren wat een organisatie met haar informatie
wil kan je niet in één hand leggen met wat IT-leveranciers
bieden: vraag versus aanbod, functies die gescheiden moeten worden.
Mijn verbazing komt dan ook voort uit het feit dat zowel Hans van
Grieken als Hans Appel volgens het artikel denken dat we met IT-producten
en diensten moeten gaan concurreren met de VS en met landen in Azië,
Oost-Europa enz.. Omdat dit, zoals uitgelegd, niet zoveel zin heeft
zou het veel beter zijn als men het vak van informatiekundige erkent
en ontwikkelt. De behoefte aan die mensen wordt met de dag echt veel
groter.
Dat betekent voor een aantal mensen inderdaad dat ze omgeschoold zullen
moeten worden. Voor sommigen zal dat een drastische verandering zijn.
De ervaring is dat het vooral voor IT-ers een grote verandering is
als ze zich laten omscholen naar informatiekundige: van aanbod naar
vraag. Of men dat aan kan is vooral afhankelijk van aanleg en interesse,
en minder van leeftijd. De vraag naar IT-ers zal hierdoor op termijn
minder worden omdat organisaties zelf goed weten wat ze wel en niet
met hun informatie willen en kunnen. Zij kunnen zo precies vragen
wat ze nodig hebben, niet meer en niet minder. De praktijk leert dat
daar echte besparingen te halen zijn, waarbij een organisatie alleen
met een relatief simpele, flexibele en optimaal passende informatievoorziening
beweeglijk kan worden. Daar wordt in de praktijk van de IT niet of
nauwelijks aan gewerkt waardoor IT organisaties voorlopig vooral afremt
in hun broodnodige innovatie. Over verandering gesproken.
Steven van ’t
Veld
Voorzitter SCIA, Principal Informatiearchitect