Auteur:
Theo
de Groot, Jos de Serière, Jan Snijders
Titel:
Informatiekunde,
ondernemen met informatie
Info:
Wolter Noordhoff, 6e druk, ISBN 90-01-80195-1, 2005
Samengevat:
Breed
opgezet leerboek, dat veel onderwerpen relatief oppervlakkig raakt.
Gaat rond de onderwerpen informatie en informatiekunde diverse keren
te kort door de bocht.
Mijn
aantekeningen bij dit boek (de voor mij relevante punten):
- Hoofdstuk
1 blz 15: "informatie is de verbindende schakel tussen de
verschillende activiteiten binnen een bedrijfsproces" en
tussen bedrijfsprocessen. Dit is erg kort door de bocht omdat er ook
nog grondstoffen zijn, tussenproducten, personeel en vele andere verbindende
schakels ingepast in de cultuur enz. die een bedrijfsproces maken
tot wat het bedrijfsproces is.
- Hoofdstuk
1.1.1 blz 18: Productiefactoren. In dit boek worden de 3 bestaande
productiefactoren (vgl. bedrijfsmiddelen) Arbeid, Grondstoffen en
Kapitaal aangevuld met de productiefactor Informatie. Niet IT. Een
prima idee. Of bedrijven deze productiefactoren verwerven en omzetten
in producten en/of diensten is echter sterk de vraag. Het boek ziet
dit omzettings-/transformatie-proces als de bedrijfsprocessen van
de organisatie. Dit is kort door de bocht, zie ook de volgende aantekening.
- Hoofdstuk
1.1.2 blz 20: definitie bedrijfsproces: een chronologische serie activiteiten
die gericht is op de productie van goederen of het verrichten van
diensten. Met:
- alleen
chronologisch geschakelde activiteiten?
- productie
van goederen/verrichten van diensten: wat te doen met alle andere
activiteiten? Een personeelsbeoordeling kan toch ook een bedrijfsproces
zijn, net als allerlei ander werk dat rond de COPAFIJTH / PIOFAH
verricht wordt. Dit blijkt overigens ten dele ook uit de voorbeelden
die gegeven worden.
- daarbij
komt dat men stelt dat men zich in dit boek "alleen beperkt
tot het administratieve deel van het proces, dus alleen de papierstromen
die een bedrijfsproces vergezelt". Buiten het feit dat veel
in het boek over IT gaat of IT raakt is dit een beperking die
de lezer/leerling een veel te beperkt gezicht geeft op wat een
bedrijfsproces is, of zou moeten zijn.
- Hoofdstuk
1.2.1. blz 24: Gegevens en Informatie.
- Hoofdstuk
1.2.4 blz 28: informatiekunde is "de kennis van, inzicht
in en vaardigheden op het terrein van de informatievoorziening en
het aanwenden van moderne informatie- en communicatiehulpmiddelen
daarbij". Op deze manier gedefinieerd zie ik geen verschil
tussen wat informatica is, en de definitie die veel mensen geven van
IT zelf (IT in dit boek is de samenhangende combinatie van computers,
in- en uitvoerapparaten, computerprogramma's, netwerken, datacommunicatieverbindingen
ed.).
Informatiekunde
zou het beste het vak rond informatie als strategisch bedrijfsmiddel
(hier: productiefactor), naast het vak van informaticus of IT-er.
IT-er zou dan de toepasser van IT zijn, en er is een beweging die
de term informaticus de groep mensen laat zijn die met de vakgebieden
informatiekunde en IT bezig zijn.
- A
- A
- a
- a
- a
- a
|