Opmerkingen
Blz
1:
- "Enterprise
architectuur wordt door steeds meer organisaties gezien als een
belangrijk stuurinstrument". Deze opmerking is nogal ambigu.
In organisaties zien we steeds meer dat men de informatievoorziening
vanaf strategisch niveau zodanig wil richten dat het inrichten ervan
alleen nog onder strakke regie van de organisatie zelf plaats vindt.
Het is bekend dat veel weten van de inrichting van een informatievoorziening,
bijvoorbeeld met IT, geen echt grote rol speelt bij het voeren van
deze soort regie. Het is immers de kennis van de informatie van
een organisatie die dit sturen, regie voeren vanaf strategisch niveau,
mogelijk maakt.
Kennis
van informatie past niet in wat enterprise architectuur genoemd wordt,
en die kennis is daar dan ook niet of nauwelijks in opgenomen. Daarom
moet de meest logische uitleg van de hier gemaakte opmerking over
"enterprise architectuur als stuurinstrument" op tactisch
niveau in organisaties terug te vinden, en dat klopt ook steeds meer
in de praktijk.
De regie
van de organisatie vanaf strategisch niveau baseert zich dus op kennis
van haar informatie en niet of nauwelijks op kennis van IT en/of andere
in te zetten hulpmiddelen en oplossingen. Enterprise architectuur
helpt vooral tactisch/operationele managers bij het sturen van projecten
en exploitatie.
- Er staat dat
het vakgebied van de architect enterprise architectuur is. Ik neem
aan dat dit een foutje van de auteurs is en dat hier het vakgebied
van de enterprise architect bedoeld wordt.
N.a.v.
De gekwalificeerde titel enterprise architect staat in de praktijk
voor IT-ers die vooral werken aan IT-oplossingen binnen een IT-infrastructuur
die een organisatie ondersteunt (IT-Business Alignment). In kringen
van The Open Group is gesproken of het beter zou zijn om de enterprise
architect voortaan IT-enterprise architect te noemen. Dit zou
inderdaad meer recht doen aan het werk van deze functionaris,
waarbij natuurlijk ook de naam enterprise architectuur in IT-enterprise
architectuur zou moeten veranderen. Deze aanpassing is uiteindelijk
niet doorgevoerd.
-
De
opgenomen quote van John Zachman uit 1987: "To keep the
business from desintegrating, the concept of information systems
architecture is becoming less of an option and more of a necessity".
Ik heb John's verhaal de laatste jaren diverse keren gehoord en
heb alle reden om te aan te nemen dat hij hier tegenwoordig niet
meer zo strict over denkt.
- Het ontstaan
van methoden, talen en hulpmiddelen wordt door de auteurs als een
belangrijke ontwikkeling bij het verder professionaliseren van enterprise-architectuur
gezien. Tegelijk wordt aangegeven dat het moeilijk blijkt om organisaties
en architecten voor de juiste methode te laten kiezen. De opgenomen
quote van Jaap van Rees "De methode doet het niet"
uit 1983 vertelt juist dat het om de professionele mens en niet
om de methode gaat. En die uitspraak blijft juist.
Verderop
in de tekst staat dat de auteurs het feitelijk eens zijn met Van Rees:
het is de architect die het doet, niet de methode. Afgezien van het
punt dat het niet om de persoon maar om de professional gaat: als
deze uitspraken van de auteurs samengevoegd worden lijkt het erop
alsof de auteurs de uitspraak van Van Rees niet echt begrijpen.
- Volgens de
auteurs hangt het veelal van de volwassenheid van een organisatie
af welke methode men kiest. Dit is een losse opmerking in dit rapport,
zonder verdere uitleg:
- Er staat
niet om welke soort volwassenheid het gaat: business (daarbinnen
kunnen vele soorten volwassenheid bestaan), informatie, IT?
Gezien het onderwerp van het boek zal het om de volwassenheid
van organisaties in relatie tot IT gaan.
- Je vraagt
je af wat nu precies bedoeld wordt met deze stelling van de auteurs.
Bedoelen zij dat meer IT-volwassen organisaties een zwaardere
methode kiezen? Mijn ervaring heeft me juist geleerd dat meer
IT-volwassen organisaties juist ook voor zelf gekozen manieren
van werken kiezen die aan elkaar gekoppeld worden; zij weten immers
wat een bepaalde methode moet doen, en hoe zo'n methode dan past
in "hun" methodiek. Of zijn het de IT-onvolwassen organisaties
die voor de grote methode kiezen? Met gewoonlijk als gevolg dat
er een soort methode-stoomwals door een organisatie ramt die zich
daar, al is het van de weeromstuit, meestal enorm tegen gaat verzetten.
Onduidelijk.
Dit
punt is van de auteurs blijft onduidelijk. De uitspraak blijft ook
hangen zonder omdat geen toelichting gegeven wordt van wat precies
bedoeld wordt terwijl e.e.a. op meer manieren uitgelegd kan worden.
- "De cultuur
van een organisatie bepaalt hoe een organisatie met enterprise architectuur
omgaat en welke methode daar het beste bij aansluit. Daarom is de
keuze voor de meest effectieve enterprise-architectuurmethode lastig".
Deze opmerking wijst enorme naar de cultuur van een organisatie,
terwijl het sterk de vraag is of dat juist is.
Deze
opmerking van de auteurs kan overigens vrij eenvoudig uitgelegd worden
via de kleurentheorie van Prof. dr. Léon de Caluwé.
Mensen die vooral in en met structuur denken en werken worden door
hem met de kleur "blauw" beschreven. IT-professionals behoren
typisch tot een beroepsgroep die met structuur bezig is. Blauw is
daarom de kleur die uitstekend bij de meeste IT-professionals past.
In organisaties zijn echter mensen met allerlei andere kleuren: rood,
groen, geel, wit. Omdat mensen met een gelijke kleur elkaar vaak snel
(kunnen) begrijpen is het logisch dat een organisatie waar veel "blauwe"
mensen werken (zoals ingenieursbureaus, verkeer, waterstaat, bouw
enz.) gemakkelijker openstaan voor de manier van denken van IT-ers
dan andere. Zij begrijpen immers wat structuur is, en kunnen daarom
de gedachten van IT-professionals sneller volgen.
Omdat
er veel organisaties met "anders gekleurde mensen" bestaan
is dat nog geen reden om culturele aspecten aan te wijzen als een
sterk complicerende factor om IT-methoden in te voeren. IT-methoden,
dit rapport gaat over enterprise-architectuurmethoden, zijn er vooral
voor IT-professionals. Of die IT-professionals in staat zijn om, terwijl
zij gebruik maken van methoden/technieken/hulpmiddelen, te communiceren
met hun organisatie hoort bij hun blauwe kleur, en of en hoe ze met
anders gekleurden kunnen omgaan. Het is dan niet de methode maar de
IT-professional die de "vertaling" moet maken (zie Van Rees).
In de praktijk komt dat heel simpel neer op iets als: kan ik, IT-professional,
een bepaalde schemasoort direct gebruiken in mijn communicatie met
mijn organisatie/gebruiker, of kan ik maar beter de inhoud van een
schema bespreken en dat schema voor mezelf houden? Zo is de aanname
dat alles via visueel maken helder gemaakt kan worden een typisch
blauwe opvatting die lang niet altijd werkt.
De
cultuur van een organisatie zo bepalend laten zijn voor het gemak
waarmee bepaalde IT-methoden ingevoerd kunnen worden is dan ook wel
erg kort door de bocht. Zoals gezegd zijn IT-methoden immers voor
IT-professionals, en dus voor mensen met een vergelijkbare denk en
werkrichting. Cultuur kan dan alleen een rol spelen als die IT-professionals
dit soort methoden door de organisatie zelf laten beoordelen. Omdat
er vaak een gapend gat zit tussen IT en organisatie is deze opmerking
vanuit IT logisch zijn, tenminste als IT van de organisatie vraagt
dat zij een IT taal leren praten. En dat is inderdaad een probleem.
IT
is tegenwoordig steeds vaker een "hulpmiddel onder de motorkap".
IT moet daarbij, als component, gewoon effectief meedoen aan de behoefte
van een organisatie om de juiste informatie op het juiste moment op
de juiste plaats te hebben. Omdat bij enterprise architectuur niet
of nauwelijks informatiekundige methoden, technieken en hulpmiddelen
passen (die horen daar overigens ook niet thuis) zullen informatiekundige
methoden en enterprise-architectuurmethoden goed op elkaar aangesloten
moeten worden. Sterker nog, het is mogelijk dat veel van wat met informatiekundige
methoden vastgelegd is via algoritmen doorvertaald kan worden naar
IT-methoden. Daar zijn hele goede voorbeelden van. In dat geval zal
het beschrijven van een huidige cq. toekomstige IT-infrastructuur
met een enterprise-architectuurmethode nauwelijks meer nodig zijn;
de vertaling wordt immers automatisch gedaan.
Daarom
is het niet de cultuur van een organisatie die het kiezen en invoeren
van enterprise-architectuurmethoden, of, algemener, IT-methoden vooral
beperkt, het is de notie van enterprise architecten zelf die de IT-wereld
leidend willen laten zijn voor het inrichten enz. van organisaties
die beperkt. En ja, het opleggen van structuur in een niet-blauwe
omgeving is lastig; men is er niet aan gewend, en wil er vaak niets
mee. Sterker nog, met huurt informatie- en IT-professionals in om
dat voor hen te doen. En als die professionals dan terugkomen en hen
alsnog met structuur confronteren is men niet blij.
-
Quote
Van Rees "De methode doet het voor informatie-architecten
niet, voor systeemaannemers doet de methode het wel".
Architecten
naast aannemers. In de IT-sector worden softwarehuizen, systeemhuizen,
IT-consultancybureaus en IT-opleidingsbureaus samen IT-leveranciers
genoemd. Dit zijn de aannemers in de IT-sector. Dit zijn ook de
organisaties die enterprise architectuur en enterprise- en IT-architecten
aan de markt aanbieden. Plus methoden, technieken en hulpmiddelen
om het werk van deze architecten te vergemakkelijken. Informatie-architecten
zijn informatiekundigen. Zij passen niet of nauwelijks in waar IT-leveranciers
mee bezig zijn omdat zij samen met een organisatie op een rij zetten
wat die organisatie met haar informatie wil. Als je dit vergelijkt
met de bouwwereld is het de informatie-architect die het best vergelijkbaar
is met de bouwkundig architect, terwijl een bouwaannemer vergeleken
kan worden met een IT-leverancier. Het vreemde in de IT-sector is
dat de enterprise architect bij IT-leveranciers gevonden kan worden;
het zijn dus "architecten" die voor aannemers werken cq.
die zich met aannemers verbonden hebben. Zoiets mag in de bouwwereld
niet voorkomen. Daar wordt het gebonden zijn van een architect met
een aannemer, en dat is m.i. terecht, op alle manieren tegengegaan.
Voor
systeemaannemers doet de methode het wel. Logisch. Aannemers doen
projecten om nieuwe oplossingen te bouwen of om iets bestaands te
vernieuwen. Dat moet methodisch aangepakt worden omdat het werk
vaak zo complex is dat het anders snel fout zou gaan. Daarom zoeken
aannemers naar goede methoden voor hun projecten, net als dat IT-leveranciers
methoden, technieken en hulpmiddelen willen hun IT-projecten. Dit
laat trouwens onverlet dat de methode het ook niet doet voor de
medewerkers van IT-leveranciers. Ook zij zullen immers zelf moeten
weten waar ze mee bezig zijn, en of ze dat nu bijvoorbeeld met de
ene of de andere aanpak doen wordt dan minder relevant.
In
de quote van Van Rees worden daarom twee onvergelijkbare grootheden
naast elkaar gezet: mensen (informatie-architecten) naast organisaties
(systeemaannemers/IT-leveranciers). Het blijkt niet uit de tekst
dat de auteurs dit zo begrepen hebben.
Blz
2:
- Een methode
wordt door de auteurs gezien als ingedikte ervaring (een verzameling
van best practices en technieken), kennis en vaardigheid. Dit
is een vreemde definitie. Een methode wordt over het algemeen gedefinieerd
als een verzameling van voorschriften en regels, die werkelijk worden
gehanteerd of die gehanteerd zouden moeten worden bij het uitvoeren
van wetenschappelijk onderzoek of bij het oplossen van praktijkproblemen.
Een methode kan een reeks voorschriften bevatten voor de manier
waarop een analyse moet worden uitgevoerd, maar ook voor de aanpak
van projecten, de manier van plannen enz.
Natuurlijk
kan iemand die een methode wil opzetten niet zonder kennis, vaardigheid
en ervaring (algemener gezegd: Kennen en Kunnen). Daarmee
zal zo iemand in staat moeten zijn om binnen haar/zijn methodologie
cq. methodiek aan te wijzen waar de methode toe dient. Maar daarmee
zal hij/zij toch echt ook iets moeten doen met haar/zijn kennis, vaardigheid
en ervaring om tot een samenstel van goed passende voorschriften en
regels te komen die samen de "nieuwe methode" vormen.
De
auteurs gaan verder met de volgende twee uitspraken:
Dit is nogal verwarrend.
Resp.:
- Methode = combinatie
kennis, vaardigheid en ervaring, dus van het Kennen en het Kunnen
van een professional. Als we dit aanvullen met het Zijn, de persoon
van de professional, spreken we dan niet over zoiets als de competentie
van een professional? We zouden alleen over een methode kunnen spreken
als die competentie, zoals gezegd, omgezet wordt naar een verzameling
van voorschriften en regels zoals aangegeven in de algemene definitie
van het begrip methode.
- Methode = standaard
proces dat min of meer vanzelf tot de juiste resultaten leidt. Als
een methode zo strak kan zijn zou ik voorstellen om die methode
te programmeren. Echter, als het klakkeloos volgen van zo'n methode
niet automatisch tot succes leidt, hoe kan het dan zijn dat zo'n
standaard proces min of meer tot de juiste resultaten leidt?
Zeker,
een professional (dus ook een enterprise architect) kan niet
zonder competentie. Maar competentie is geen methode, het is wat de
professional Kent, Kan en wie zij/hij Is. En wat heb je aan een methode
die min of meer vanzelf tot het juiste resultaat leidt, waarbij dat
resultaat niet automatisch een succes is? Zo'n methode wil ik niet,
want wat zou ik ermee moeten. Verwarrend.
- De redenering
dat kennis van enterprise-architectuurmethoden standaardbagage is
voor enterprise architecten, en dat het daarom voor hen van groot
belang is om deze methoden grondig te kennen is een kort-door-de-bocht
redenering die past bij de denk- en werkwijze van methode-ontwikkelaars
en -verkopers. Vakmensen die hun vak (beter) willen leren kennen
zullen dat op basis van de basis van hun vak moeten doen. Daarbij
zijn ervaringen van anderen en methoden in feite ter adstructie,
ter verbreding en verdieping van wat iemand al weet.
Het
is een algemeen slechte zaak om te proberen een vak te leren op basis
van methoden, technieken en/of hulpmiddelen. Zo leer je het opzetten
van een conceptueel informatiemodel cq. implementatiemodel niet door
een database met Oracle, Sybase of DB2 in te richten. Je leert ook
niet programmeren met coderen in Java, C++ of Delphi te beginnen.
Enzovoort. Het is natuurlijk wel goed om je vak-kennis en -ervaring
aan te vullen met de ideeën en ervaring van mensen en organisaties
die hun manier van denken en werken op een rij hebben gezet.
Kortom:
wie denkt dat hij/zij een IT-vakmens cq. enterprise architect wordt
door een TOGAF, DYA, Archimate, BIP enz. cursus te volgen, hoe goed
dit cursussen ook kunnen zijn, komt bedrogen uit.
-
Dit
rapport bevat slechts 11 van de vele IT-methoden, -technieken en
-hulpmiddelen die zich enterprise-architectuurmethode zouden kunnen
noemen. Dit is een zeer beperkte verzameling van alle methoden die
bestaan. Daarbij komt dat de meeste van de in dit rapport meegenomen
methoden op de markt worden gebracht door één of zeer
weinig IT-leveranciers. Dit rapport, bijvoorbeeld deze inleiding,
ademt ook sterk de mening van een paar IT-leveranciers(s) uit omdat
anderen, ondanks de in dit rapport opgenomen interviews, niet aan
het woord komen. Dat is jammer. Een gemiste kans waardoor het doel
van dit rapport, overzicht en inzicht geven in bestaande enterprise-architectuurmethoden,
niet gehaald kan worden.
|